! ! ! О Б А В Е Ш Т Е Њ А ! ! !

Ц Н Т П И
Заиграјте СРЦЕМ, у ритму ЖИВОТА!
ЦНТПИ од СРЦА
_____________________________

О Б А В Е Ш Т Е Њ А
:
____________________________

УПИС НОВИХ ПОЛАЗНИКА ОД 16 ДО 60 ГОДИНА!

_____________________________
ОБЕЛЕЖИЛИ СМО 7 ГОДИНА РАДА И ПОСТОЈАЊА ЦНТПИ-а
ЦЕНТРА НАРОДНОГ ТРДАЦИЦИОНАЛНОГ ПЛЕСА И ИГРЕ
СУБОТА 18.2.2017
ЗАЈЕДНИЧКИ НАСТУП СА НАШИМ ПРИЈАТЕЉИМА ИЗ:
Словачког Културног Центра "Павел Јозеф Шафарик"
УА "Чивија" - Шабац
КУД "Соко" - Инђија
СКЦ "П.Ј. Шафарик" - Нови Сад
 
У ОРГАНИЗОВАЊУ ОВЕ ГОДИШЊИЦЕ СУ НАМ ПОМОГЛИ У ВИДУ ДОНАЦИЈЕ ХРАНЕ И ПИЋА Ланац продавница GOMEX
__________________________________
ЦЕНТАР НАРОДНОГ ТРАДЦИОНАЛНОГ ПЛЕСА И ИГРЕ ОГРАНИЗУЈЕ ОТВОРЕНИ БЕСПЛАТНИ ЧАС "Заиграј и упознај себе!"
СВАКЕ НЕДЕЉЕ ОД 20:00 ДО 22:00 ЧАСА. САЛА У ЈЕВРЕЈСКОЈ 22.
 
ЗА ВИШЕ ИНФОРМАЦИЈА 060-5656655
_____________________________
 
- Завршена Скрипта народне - традииционалне игре - плесови теоријски део за полазнике ЦНТПИ-а. Скрипта се може добити у електронској или штампаној форми. Примерци скрипте су предати и у библиотеку Матице Српске.
______________________________
У П И С   У   Т О К У
УПИС ПОЛАЗНИКА У ПОЧЕТНУ И НАПРЕДНУ ГРУПУ.

Више информација и пријаве на телефон 060-56-56-655
______________________________
 
-Новосадске новине ДНЕВНИК у издању од недеље 30.08.2015. у Новосадској хроници чланак о ЦНТПИ, О центару народног традиционалног плеса и игре. "Фолклор у срцу и покрету"

-РАСПОРЕД ЧАСОВА - ЦНТПИ
_______________________
- НОВИ Распоред важи од 1.06.2016. год.
УТОРАК - 21:30 до 22:30 - ЈАК интензитет 1 час 

ЧЕТВРТАК - 21:30 до 22:30 - СЛАБ интензитет 1 час 
 
ПЕТАК- 21:00 до 22:30 - СРЕДЊИ интензитет 1 час
 
СУБОТА - 20:00 до 22:00 - ЈАК интензитет 2 часа
 
НЕДЕЉА - 20:00 до 22:00 - СЛАБ интензитет 2 часа
 
ИНДИВИДУАЛНИ ЧАСОВИ за једног до три полазника у трајању од сат времена у терминима по договору.
_____________________
ЦНАТПИ на Facebook i Google+ страницама
 
Ц.Н.Т.П.И. - Facebook Група
Ц.Н.Т.П.И. - Facebook страница
Ц.Н.Т.П.И. - Google+
________________________
 
- 6.08.2017 - ЦНТПИ учествовао на 48. Сабору народног стваралаштва "Прођох Левач, прођох Шумадију", поред одличног наступа у ревијаном делу којим је наш центар затворио сабор имали смо и представницу за најлепшу саборашицу где је освојила место прве пратиље. ЦНТПИ се представио са слетом игара из Груже.
 
- 3.-4.-5. jun 2017 - ДАНИ НАРОДНЕ НОШЊЕ 2017 у ЦНТПИ, упознавали смо се са народним ношнјама Србије и осталих народа и народности, а уједно смо се и фотографисали. Погледјате фотографије у нашој галерији.
 
-15.05.2017. Наша чланица и асистенкинја за народну игру у ЦНТПИ  је добила међународни сертификат ЦИД-УНЕСКО, трећи степен после 450 сати игре. Честитамо!

-29.04.2017 - Одржана Пролећна ЦНТПИ игранка
-18.2.2017. -
ОБЕЛЕЖИЛИ СМО 7 ГОДИНА РАДА И ПОСТОЈАЊА ЦНТПИ-а
ЦЕНТРА НАРОДНОГ ТРДАЦИЦИОНАЛНОГ ПЛЕСА И ИГРЕ


ЗАЈЕДНИЧКИ НАСТУП СА НАШИМ ПРИЈАТЕЉИМА ИЗ:

Словачког Културног Центра "Павел Јозеф Шафарик"
УА "Чивија" - Шабац
КУД "Соко" - Инђија
СКЦ "П.Ј. Шафарик" - Нови Сад


А ПОСЛЕ СМО СЕ ИЗИГРАЛИ НА ИГРАНЦИ УЗ ЛЕПО ДРУЖЕЊЕ
 
У ОРГАНИЗОВАЊУ ОВЕ ГОДИШЊИЦЕ СУ НАМ ПОМОГЛИ У ВИДУ ДОНАЦИЈЕ ХРАНЕ И ПИЋА Ланац продавница GOMEX
 
-31.12.2016-1.1.2017. - ЦНТПИ дочек нове године, весело смо заједно са нашим пријателјима дочекали нову 2017. Срећна свима ЦНТПИ нова година 2017!
 
- 29.10.2016. - ODRŽANA JESENJA IGRANKA CNTPI-a Igrali smo, pevali i družili se. Od Pčinje preko Kobišnice, Bele palanke, Leskovca, beograda, Gruže Studenice do Bugarske, Šopluka i Trakije.
 
- 16.10.2016. - Инструктор Вељко Видић учествовао на семинару влашке народне игре Црноречја у Ковину.
 
- 9.10.2016 - Инструктор Вељко Видић учествовао на семинару српске народне игре Црноречја у Инђији.
 
- 1.09.2016. ПОЧЕЛА НОВА СЕЗОНА (2016-2017) У ЦНТПИ
 
- ЦНТПИ учествовао на 10. фестивалу "Маркови дани" са сплетом игара врањске Пчиње
 
- Направљене нове мајице ЦНТПИ-а
- Уплаћен аванс и поручене нове ЦНТПИ мајице.
- Уплаћен авнас за изнајмљивање аутобуса за пун на фестивал "Маркови дани"
-4.6.2016. Одржана ЈУНСКА ИГРАНКА - Забава ЦНТПИ-а.
 
-22.5.2016. - Инструктор Вељко Видић учествовао на семинару народних игара Смедеревског подунавља у Новом Саду.
 
- 14.5.2016. ЦНТПИ - ВЕЧЕ НАРОДНИХ НОШЊИ , наши чланови су се упознали са народним ношњама - костимима и зајендо фотографисали.
 
- 17.04.2016. Инструктор Вељко Видић похађао семинар "Наронде игре Горње Колубаре и Подгорине"
 
- Наша чланица Тијана Гарабантин је добила сертификат од светског плесног савета ЦИД - УНЕСКО другог степена за народне игре Србије. Честитамо.
 
- 19.03.2016. - Одржана мартовска игранка - забава ЦНТПИ-а
 
-13.02.2016. - Обележили смо 6 година рада и постојања ЦНТПИ-а, уз зајендички наступ са нашим гостима и пријатељима УА "Чивија" - Шабац, ФА "Лаза Костић" - Ковиљ.
 
-12.12.2015. Наступ ЦНТПИ-а на концерту У.А. "ЧИВИЈА" у Шабачком Позоришту.
 
-8.12.2015. наш члан и полазник ЦНТПИ-а Чаба Месарош је добио међународни сертификат за Народне игре Србије 1 ниво, издат од стране ЦИД-УНЕСКО Међународни плесни савет УНЕСКО. Честитамо
 
-5.12.2015. ЦНТПИ гостовано на наступи и дружењу фолклораша у Ковиљу.
 
-2.12.2015. Објављен чланак о ЦНТПИ у часопису "Војвођански магазин" број 92.
 
-18.11.2015. Инструктор Вељко, учествовао на стручном предавању "Сцена и ја" у организацији удружења "Клултус" у Новом Саду.
 
-25.10.2015. Инструктор ЦНТПИ-а учествовао на семинару народне игре Козаре и Подкозарја, на Новом Београду.
 
-3.10. и 4.10.2015. ЦНТПИ учествовао на "ШТРАНД ФЕСТУ" у Новом Саду, где смо одржали радионицу народних игара за све посетиоце и уједно промовисали народну игру и наш центар ЦНТПИ. Фотографије у галерији.

-3.10.2015. ЦНТПИ учествовао на 8. фестивалу народних ношњи "Бисерна грана" у Футогу. Представили смо оригиналну ношњу Подртањских села и Соко Бање. Фотографије у галерији.
 
-02.08.2015. ЦНТПИ - Центар народног традиционланог плеса и игре учествовао на 46. сабору "Прођох Левач, прођох Шумадију", Играли смо игре Белопаланачког Поља, кореографијa "Ја идо па видо". Освојили смо 1 место тј. награду за најлепшу женску ношњу. А како смо се провели можете видети у нашој галерији.
 
-05.07.2015. Инструктор Вељко Видић и чланица Биљана Чекић похађали семинар народне игре Беличког краја у Земуну.
 
- 07.06.2015. Инструктор Вељко В. похађао семинар Народне игре Ваљевске Колубаре у Земуну.
 
- Јун. 2015 је још троје наших плозаника постало члан Међународног плесног савеза - УНЕСКО, Мирко Шука и Дуња Караћ, Јован Радовић. А уједно су и добили међународни сертификат за савладан први ниво знања Народних традиционалних игара Србије, ЧЕСТИТАМО.
- 2015. Наша чланица и полазница ЦНТПИ-а Тијана Гарабантин је постала члан Међународног плесног савета - УНЕСКО и добила Међународни сертификат за народне игре Србије 1 ниво.

-16.05.2015. Одржана пролећна игранка-забава ЦНТПИ-а. Фотографије у нашој галерији

-19.04.2015. ЦНТПИ опет на семинару сада у Београду, Инструктор, асистенкиња и један од полазника, на семинару народне игре Метохијског Подгора.
 
-29.03.2015. Инструктор са неколико чланова ЦНТПИ-а похађали семинар народне игре Драгачева и околине Чачка, Славице Михаиловић у Земуну.
 
-8. и 9. марта 2015 смо поделили 5 поклом чланарина, нашим новим полазницама које су нам се прикључиле у тим данима.
 
-У недељу 22.02.2015 смо имали упознавање са народним ношњама и фотографисање у ношњама. Фотографије можете видети у ГАЛЕРИЈИ.

 
-14.02.2015 -у суботу, смо прославили 5 година рада и постојања Центра народног традиционалног плеса и игре. Свим члановима једно велико хвала на поверењу, несебичности и ентузијазму. Још једном свима честитке поводом овог малог јубилеја 5 година ЦНТПИ-а.
 
- 13.02.2015. ЦНТПИ Центар Народног Традиционалног Плеса и Игре пуни 5 година рада и постојања. 
 
- 27.12.2014. Субота - Одржана децембарска Игранка-Забава-Плесно Вече ЦНТПИ-a "Новогодишње загревање". Весело разиграно са пуно душтва и осмеха.


30.11.2014 - инструктор ЦНТПИ учествовао на семинару народних игара у Инђији где су рађене игре Бруса и Срба са Кордуна.
 
-23.11.2014. инструктор ЦНТПИ-а учествовао на семинару народних игара из околине Косовске Митровице.


-1.11.2014. одржана Новебраска ИГРАНКА, ПЛЕСНО ВЕЧЕ, ЗАБАВА Центра народног радиционалног плеса и игре.

 
-26.10.2014. представници ЦНТПИ, инструктор и асистенткиња учествовали на семинару у Крагујевцу, народне игре Црне Траве.
 
-Као сертификовани члан CID-UNESCO-а Центар Народног Традиционалног Плеса и Игре може понудити својим полазницима преко светског плесног савета, највишег тела задуженог за плес и игру сертификат за савалдане народне игре. Један модул тј. ниво је по правилнику светског плесног савета CID-a 150 сати. Годишње може да се добије по 1 ниво.
 
-ОПРЕМА, ОБУЋА, ОДЕЋA

Молимо све чланове и полазнике да имају адекватну обућу за игру у сали. Од обуће могу да се носе патике и то лагане са еластичним ђоном, опанци пођоњени, ципеле плесне "карактерке" лакe плесне ципеле са лаким ђоном.
 
У сали нису дозвољене патике у којима се иде по улици, тешке ципеле са јаким ђоном, женска обућа са штиклом и ципеле за улицу са штиклом.
У сали имамо под за игру који се не адекватном обућом оштећује.
 
Од одеће саветујемо лаку памучну гардеробу, памучне тренерице, сукње шире испод колена за даме, мајице са кратким а још боље дугачким рукавима, грејаче за чланак и стопало. Каиш за држање за игре-плесове где је држање за појас. Тканица или појас од јаче тканине којим добијате лепше држање тела и потпору стомака и унутрашњих органа при игри.
 
!!!УПИС НОВИХ ЧЛАНОВА ЗА ПОЧЕТНУ ГРУПУ ЈЕ У ТОКУ !!!


Више информација на телефон:
Вељко Видић инструктор
060-56-56-655
 
Ц.Н.Т.П.И. - Facebook Група
Ц.Н.Т.П.И. - Facebook страница
Ц.Н.Т.П.И. Ш.Н.Т.П.И. - Facebook страница
Ц.Н.Т.П.И. - Google+
 
 

РАСПОРЕД ЧАСОВА Ц.Н.Т.П.И.

Ц Н Т П И
Заплешите, заиграјте СРЦЕМ у ритму ЖИВОТА !

 

Р А С П О Р Е Д    Ч А С О В А

Ц Н Т П И

Распоред важи од 1.06.2016. год.


УТОРАК - 21:30 до 22:30 - ЈАК интензитет 1 час

ЧЕТВРТАК - 21:30 до 22:30 - СЛАБ интензитет 1 час

ПЕТАК- 21:00 до 22:30 - СРЕДЊИ интензитет 1 час


СУБОТА - 20:00 до 22:00 - ЈАК интензитет 2 часа


НЕДЕЉА - 20:00 до 22:00 - СЛАБ интензитет
2 часа

 


ИНДИВИДУАЛНИ ЧАСОВИ за једног до три полазника у трајању од сат времена у терминима по договору.


_____________________________

 

Наведени часови су подељени по интензитету рада

Час средњег интензитета

за све полазнике и оне који су почетници и они који су већ уигранији на часу се раде игре свих нивоа тежине и намењени су да почетници могу да се опробају у сложенијим играма.

Часови слабијег интензитета

за почетнике и оне играче који желе да неке елементе савладају боље.

Часови јачег интензитета

за искусније играче и полазнике са више знања и умећа.

Свих 7 часова је на располагању свим полазницима и могу их комбиновати како желе.

Износ месечне чланарине у ЦНТПИ

1500 дин месечно

Попуст за члана породице 50% - 750 дин месечно

Један час - 250 дин по часу

_____________________________

 

Наши полазници имају могућност стицанја међународне дипломе - сертификата који издаје светски пленси савет УНЕСКО. CID-UNESCO International Dance Council.

Сертификат се издаје на модуле један модул је 150 сати игре-плеса под надзором инструктора који је члан CID-а у установи  ШНТПИ која је члан CID-а

 

В И Д Е О    С Н И М Ц И :

Погледајте наше видеo снимке кликните на назив и уживајте.

- Наступ на 48. сабору народног стваралаштва "Прођох Левач, прођох Шумадију" - Сплет игара из Груже

- Прослава 7 година ЦНТПИ-а

- Весело у ЦНТПИ, део часа

- Мали део часа СЛАБОГ интензитета, петком у ЦНТПИ

- Део часа учимо игру Jiana de la Tilisca из Румуније околина града Сибиу

- Мали део часа СЛАБОГ интензитета - Почетници

- Загревање на часу ЈАКОГ интензитета у ЦНТПИ

- Кратак инсерт са часа СРЕДЊЕГ интензитета

- Део часа СЛАБОГ интензитета наши почетници, недеља у ЦНТПИ

- Кратак снимак дела часа ЈАКОГ интензитета, суботом у ЦНТПИ, наше девојке

- Кратак снимак дела часа СРЕДЊЕГ интензитета петком у ЦНТПИ 25.11.2016.

- фестивал "Маркови дани" - наступ: ЦНТПИ - сплет игара врањске Пчинје.

- ЦНТПИ на фолклорном фестивалу "Маркови дани" 24.7.2016.

- Један део часа у ЦНТПИ - 25.5.2016.

- Игра Еленино хоро, Бугаркса северна подунавска област.

- Кратак снимак дела часа јаког интензитета ЦНТПИ, сала бр. 2

-Кратак снимак дела часа ЈАКОГ интензитета, уторак 22.03.2016.

-Час СРЕДЊЕГ интензитета, почетници и стари чланови у заједничком колу

-Као ми то радимо ЦНТПИ, део часа ЈАКОГ и СЛАБОГ интензитета, сале 1 и 2

-Игра - плес селско шопско хоро, Бугарска - шопска област околина Софије, час ЈАКОГ интензитета

-Део часа јаког интензитета у ЦНТПИ, уторак, 8.03.2016.

-Део часа јаког интензитета у ЦНТПИ, субота 5.03.2016.

-Део часа слабог интензитета, наши почетници, недеља 6.03.2016.

-ЦНТПИ Дочек Нове 2016. године, мали део како смо се забављали

-Део часа јаког интензитета 22.12.2015. ЦНТПИ

-Део часа Средњег интензитета у ЦНТПИ, нашин нови и стари полазници, игра из Бугарске, Шоплук, Каранфилчето.

-12.12.2015, део наступа у Шапцу у гостима У.А. "Чивија", ЦНТПИ игре Белопаланачког Поља

-МАРТОВСКА ИГРАНКА - забава 2016.

-На нашем часу, увежбавање кореографије Игре Белопаланачког Поља

-ЈЕСЕЊА ИГРАНКА - ЦНТПИ-а, 28.11.2015.

-ЦНТПИ фото филм, ЦНТПИ у Левчу на 46. сабору

-ЦНТПИ наступ на 46. сабору у Левчу "Прођох Левач, прођох Шумадију" Игре Белопаланачког Поља

-Мали део часа СЛАБОГ интензитета у ЦНТПИ, четвртак.

-Недеља у ЦНТПИ, мали део нашег часа слабог интензитета.

-Весео час слабог интензитета у ЦНТПИ, са гошћом из Kине

-Пролећна игранка - забава ЦНТПИ-а 16.мај 2015.

-ЦНТПИ, инструктор, асистенкиња, и полазници на семинару Игре Драгачева 2015, Земун

-Један сасвим обичан час код нас у ЦНТПИ, фебруар 2015.

-Час СЛАБОГ интензитета са почетницима у ЦНТПИ, фебруар 2015.

-ЦНТПИ-ПРОМО 2014-2015

-ЦНТПИ - Први наступ полазника школе на 45. сабору у Левчу.

-ЦНТПИ на 45. Сабору у Каленићу "Прођох левач, прођох Шумадију"

-Час слабог интензитета у ШНТПИ, наши почетници и стари чланови 06.07.2014.

-Недељни час слабог интензитета у друштву нових и старих полазника 15.06.2014.

-Још један леп снимак од недеље 11.05.2014.

-Кратки сегмент недељног часа 11.05.2014.

-Део часа од уторка 06.05.2014. у ШНТШИ-Нови Сад

-Час слабог интензитета, учимо елементе, ритмику и игре-плесове. 04.05.2014

-ПРОЛЕЋНА ИГРАНКА 26.04.2014, један мали део лепог дружења.

-Весео, радан и позитиван час уторак 22.04.2014. У Ритму живота део часа у ШНТПИ.

-Осмех игра-плес у ритму живота мали део часа 17.04.2014.

-Мали део часа у ШНТПИ-Нови Сад, уторак 15.04.2014.

-У ШНТПИ стари и нови полазници у једном колу

-Школа Народног Традиционалног Плеса и Игре - У РИТМУ ЖИВОТА!

-Промо са нашим новим полазницима

-Ш.Н.Т.П.И. - Заиграјте срцем 2014.

-Уторак час у ШНТПИ, почели са учењем нове играчко-плесне области Пчиња и понављали познате игре-плесове

-4. Рођенданска игранка, Прослава 4 године постојања и рада Школе Народног Традиционалног Плеса и Игре - Нови Сад

-Лагано и разиграно учимо

-Час слабог интензитета 6. Фебруар 2014.

-Део часа у ШНТПИ јачег интензитета

-Суботнји час у ШНТПИ

-Час слабог интензитета у друштву почетника 20. јануар 2014.

-Час слабог интензитета недеља 12. јануар 2014.

-Весело разиграно и радно у ШНТПИ

-Део часа у ШНТПИ

-Час средњег интензитета са почетницима децембар 2013.

-Нек се врти весело наше коло шарено

-Час 21.12.2013

-Ваша и наша Школа Народног Традиционалног Плес аи Игре

-Лако лако танцовођо час слабог интензитета

-Час средњег интензитета

-Час јачег интензитета новембар 2013.

-Суботњи час у ШНТПИ 16.11.2013.

-Игранка - Плесно вече 15.11.2013.

-Час слабог интензитета са новим полазницима

-Како плешемо - играмо и учимо народне игре и плесове

 -На новом поду у сали

-Један час јаког интензитета

-Лето у ШНТПИ 2013.

-ШНТПИ учимо копаницу

-ШНТПИ лети

-Једноставније игре на часу лаког интензитета

-Пролећна игранка - плесно вече

-ШНТПИ за вас

-Час 26.5.2013.

-Час средњег интензитета мај 2013.

-Школа Народног Традиционалног Плеса и Игре

-Час средњег интензитета

-Ми у слици и музици

-У друштву почетника

-Велико и весело друштво на часз у ШНТПИ

-ШНТПИ Април 2013.

-На часу 2011.

-Мали наступ у Жабљу 2011.

-РТВ емисија "Плес но Стрес"  ДЕО 1

-РТВ емисија "Плес но Стрес"  ДЕО 2

Поделите са пријатељима

Листа активности

ИГРАЧКО ПЛЕСНИ ОБРАЗАЦ, МЕЛОДИЈА, РИТАМ, ТАКТ, ТЕМПО, СТИЛ ИГРЕ - ПЛЕСА, Делови текста из скрипте ЦНТПИ-а

ИГРАЧКО-ПЛЕСНИ ОБРАЗАЦ

Ако кажемо да су нам играчко-плесни мотиви и модификације играчко-плесних мотива азбука или абецеда игре – плеса, онда нам је играчко - плесни образац, реч – реченица игре – плеса, којом причамо целокупну причу или сегмент неке игре – плеса.

Играчко-плесни образац је опис структуре неке игре – плеса дефинисан, играчко-плесним мотивима.

Играчко-плесни образац је склоп једног или више мотива, са модифукацијама или без њих, у једној музичкој фрази или такту.

Играчко-плесни образац је утврђен редослед извођења мотива за дати такт или скуп тактова-музичке фразе, за дату игру – плес. Варијације обрасца, називамо варијанте.

Неке игре – плесови немају утврђен образац за сваки такт, већ се састоје од више плесних мотива и њихових модификација, који се слободно комбинују у датој игри – плесу. Ово називамо импровизацијом.

Импровизација није без правила. Правила су везана за врсту мотива и врсту модификација тих мотива, дела где се који мотив примењује, тј. који мотиви иду на брзи или спори део, и коју мелодијску целину.

За разлику од оваквих игара где је импровизација играча – плесача доминантна, игре које имају утврђени образац не допуштају такву слободу, али дају играчу – плесачу, избор више образаца и варијанти образаца за дату игру – плес, којим се може добити разноврсност и занимљивост игре - плеса.

Играчко-плесни образац је дефинисан следећим елементима: ритмичком структуром, тактом, мелодијом, играчко - плесним мотивима и модификацијама мотива, стилом игре – плеса.

Играчко-плесни мотив може бити репетативан, где се образац понавља више пута, пратећи ритмичку или мелодијску структуру игре – плеса или пак може бити јединствен, где су такве игре – плеса изузетно сложене и сваки део има свој засебан образац, који се изводи само једном током игре – плеса, без понављања.

Играчко - плесни образац може бити забележен на више начина: oписно, речима, користећи називе мотива, описно путем стрелица и лабанотацијски или кинетолошки специфичним графичким знацима, који тачно прате тактове и нотни запис.

О начинима, врстама записа играчко-плесног обрасца, биће више речи у делу о запису и читању народних игара – плесова.

МУЗИКА

Музику сви познајемо, али опет, тешко можемо схватити шта је музика и још више, колико је комплексна творевина. Дефиниција музике има много и свака покушава да је обухвати у целини, али ипак успевају да дефинишу само један њен део.

Неке од дефиниција музике:

„Музика је уметност стварања и комбиновања звукова који, према одређеним законима физике, физиолошким реакцијама и формалним конвенцијама, изражавају и изазивају чулни и емотивни стимулус преко слушног апарата. Према правилу, звук се може стварати људским гласом (певање) или предметима (инструментима). Oни користе акустичке феномене, узрокују слушни доживљај и емотивно искуство на начин који је замислио уметник – стваралац.“

„Музика је уметност стварања урођених односа између тонова“.

У сваком случају, музика за нас представља битан елемент игре – плеса, у својој целини или у смислу неког елемента музике, као што је ритам.

Игру је немогуће замислити без ритма, па ако то узмемо у обзир и музика тј. тај њен део је саставни елемент игре – плеса.

Музика има три своја основна елемента, а то су: мелодија, ритам и хармонија.

1. Мелодијска линија

Мелодијска линија се састоји од почетка (мотив), разраде мотива са кулминацијом и каденце.

2. Ритам

Ритам је брзина смењивања акорада или тонова.

3. Музичка хармонија

Музичка хармонија је музички склад одређених тонова у сазвучју.

Сада ћемо се позабавити музиком, коју срећемо као пратњу у народним играма – плесовима.

1. Игре – плесови без музичке пратње, ритам се јавља као производ самих корака.

Постоје игре – плесови у којима се поред ритма диктираног самим кораком, може произвести жељени аудио ефекат, ударима ноге о тле, тапшањем или пак ударом рукама по неком делу тела.

У оба случаја говоримо о једном елементу музике, а то је ритам. Оно што овде недостаје је мелодија и хармонија, па ћемо рећи да је ова група народних игара – плесова или њихови делови, са овом карактеристиком, без музичке пратње.

2. Вокална музичка пратња.

Погледајмо прво типове вокалне музике или певања:

1. Архаично певање је нетемперовано певање, што значи да нема крај (бескрајно се понавља).

2. Логогена мелодија је мелодија која има мали број тонова и мали опсег тонских висина, које се стално понављају. Логогена (грчка реч лого у преводу реч) значи да је текст имао важнију улогу.

3. Патогена мелодија је мелодија коју људи певају у тренуцима великог узбуђења или туге. Патогена (Грчка реч патос у преводу узбуђење), везана је за појединца, никад се не може тачно поновити и има велики тонски опсег (најчешће оплакивање блиске особе која је умрла).

4. Мелогена мелодија (грчка реч „мелос“ у преводу певање, мелодија), има тачно утврђену мелодију, која је стална и не мења се.

5. Традиционално народно певање - најстарији облици традиционалне музике се чувају у ритуалима племена и у фолклору цивилизованих народа.

6. Дечје песме су песме које су најближе дечјем менталном нивоу, (једноставне - са неколико тонова).

7. Респонзоријално певање – песме у којима се смењује певање групе и солисте.

8. Антифоно певање – песме у којима се смењују две групе певача.

9. Солистичко певање – није увек везано за тужбалице. Јавља се и у фолклору.

10. Рудиментарно певање – песме чија мелодија садржи више гласова (вишегласје).

11. Хетерофоно певање (хетерофонија – разногласје). Током извођења песама у ритуалима племенских заједница, дешавало се да неко из групе скрене са утврђене интонације, што није узроковало настанак вишегласја, али је мењало мелодијски ток.

12. Бордун је певање у коме један певач пева мелодију, а други певач или група све време „држи“ исти тон без промене висине.

13. Канон је певање у коме више певача или више група пева исту песму, али у различитим интервалима времена. Један певач или група почне, у тачно одређеном тренутку, а други певач или група почиње да пева мелодију од почетка.

У народним играма – плесовима, можемо срести све наведене типове. То, наравно, зависи од игре, народа и поднебља, одакле нека игра – плес потиче.

Да бисмо схватили повезаност вокалне музике и народне игре, битно је да схватимо да певање у било ком од горе наведених облика, прати игру – плес, од најранијег периода. Певање је било саставни елемент како забаве, тако пре свега, ритуално-обредног дешавања.

Отуд неке од најстаријих игара – плесова имају само вокалну музичку пратњу.

Овом приликом нећемо се бавити народним вокалним певањем као делом музике понаособ, јер то захтева много дубљи приступ. Рећи ћемо, да је начин на који спомињемо вокалну музику, у својству музичке пратње народној игри – плесу.

Старији облик игара – плесова, има елемет чисто вокалне пратње, било да је то у саставном делу игре – плеса, где сами учесници играју или певају, или посебна група певача, која је пратила игру, без учествовања.

Облици народног певања могу бити како смо рекли, као и сви горе наведени, а начин певања у народним играма – плесовима може бити „на глас из вика или из гласа“ као старији облик и „на бас“ као новији облик вокалне музике. Облици који се јављају у оба случаја, певање и „на глас“ и „на бас“, могу бити једногласно, двогласно и ређе трогласно певање, у зависности од регије, краја.

3. Инструментална музичка пратња.

Употреба предмета за произвођење звука и музике се јавља у раном периоду: удараљке, звечке, дувачки, гудачки, жичани инструменти, било да су примитивне израде или грађени инструменти, сложене структуре. Пратња је била и јесте присутна, уз народну игру – плес, одликују је разноврсност и различитост, по региону, крају, народу или врсти, а у односу на историјске периоде.

У свом старијем облику, инструментална музичка пратња народних игара – плесова, углавном је била извођена примитивним, ручно израђеним народним инструментима: разним удараљкама, свиралама, бубњевима. Наравно, постоје и различити облици свирања у лист, флашу неки суд, итд. у којима су неки предмети из свакодневног живота постајали музички инструменти. Напомињем да се овакви „случајни“ инструменти и данас налазе и користе као пратња игри – плесу, у неким крајевима.

Поред разних једноставних свирала, почињу да се јављају и комплекснији инструменти, које је израђивао сам свирач. На пример, свирале комплексније структуре, гајде разних типова, удараљке сложених структра, као и гудачки и жичани инструменти. Примери: фруле, пиштаљке, земљане – водене свирале, гусле, гајде, бубњеви, дромбуље итд.

Од раног периода па до данас, долази до комбинације неких народних инструмената са куповним инструментима, па се у музичке оркестре убацују: тамбуре, гитаре, виолине, бас, цимбала, трубе, кларинети, флауте итд.

Временом, музичка инструментална пратња народних игара – плесова, постаје таква, да у музичким саставима – оркестрима који прате неку игру – плес, нема више народних „изворних“ инструмената. Употребљавају се грађени инструменти: гудачки, жичани, дувачки итд... тј. гудачки, дувачки (плех) или комбиновани оркестри.

Појавом инструменталне пратње, поготово гајди као инструмента који прати игру – плес, долази до промене самог карактера играња – плесања. Игре – плесови трају дуже, постају брже, играчко-плесни мотиви се комбинују, модификују и игра – плес постаје живља бржа и динамичнија. Уједно и сама мелодија игре постаје комплекснија, као и ритмичка структура игре.

4. Вокално-инструментална музичка пратња.

Комбиновани облик музичке пратње, где су у употреби и свирка и певање, који прате неку игру – плес. Овакви облици и данас постоје и врло су чести у неким регијама, док су у другим изузетно ретки. Због саме еволуције игре – плеса, дошло је и до измена прелаза на чисто инструменталну пратњу, са повременим јављањем песме за време игре, и инструменталну пратњу где је песма саставни и доминантни део и престаје само у моментима, као одахнуће.

Вокално-инструментална музичка пратња је разноврсна и може бити комбинација разних оркестарских састава, индивидуалног инструмента и разних типова певања и начина певања, опет у зависности од регије.

7. МЕЛОДИЈА

Мелодија је један од елемената музике, који је важан за народне игре – плесове. Неке игре – плесови су уско везани за мелодију коју прате, док су неке игре – плесови мелодијски асиметрични и прате ритмичку структуру, а не мелодију.

Мелодија је низ тонова међусобно повезаних у целину. Најчешће сви тонови једне мелодије припадају истој лествици, а сама мелодија најчешће почиње неким тоном квинтакорда лествице у којој је писана, а завршава на првом ступњу (тоници) исте лествице. Мелодија се обично понавља више пута, кроз композицију или песму.

По мелодији и хармонији неке игре – плеса, сазнајемо, одакле је нека игра - плес и какaв је њен карактер.

Сама мелодија игре – плеса, може јасно да дефинише карактер те игре – плеса, без обзира на темпо. Спора игра – плес са јаком, доминантом мелодијом, може постати изражајнија, него нека игра бржег темпа, а просте мелодије.

Можемо слободно рећи, да мелодија представља својеврсну душу или дух неке народне игре – плеса: прича причу, преноси енергију и емоције правећи јединствени карактер игре – плеса, без обзира на темпо или ритам.

РИТАМ, ТАКТ И ТЕМПО

Ритам, такт и темпо су елементи музике. Ако кажемо да је мелодија душа, онда су ритам, такт и темпо, срце и нарав неке игре – плеса.

Ритам је низ тонова и пауза различитих трајања у музичком делу. Постоје разне ритмичке фигуре, а неке од њих су неправилне тонске групе: триола, квинтола, секстола, септола; синкопа, итд.

Темпо је израз за опис брзине, често и начина на који музички извођач треба да изведе неко музичко дело или неки његов део. По правилу, ознаке за темпо се бележе изнад нотног система и непосредно на месту где почиње њихово дејство.

Такт (франц. mesure, engl. bar, итал. misura, нем. Takt) је најмањи део музичке композиције који је метрички одређен. Почетак такта је увек наглашен. То је тешки део такта и зове се теза. Следи лаки, ненаглашени део такта, зове се арза. Збирна вредност нота и пауза сваког такта, мора увек одговарати врсти такта. Рецимо, 4/4 такт значи да у сваком такту збирно мора бити четири четвртине ноте.

У музици постоје многе врсте тактова. Они се бележе разломком, без разломачке црте. Горњи број разломка – бројилац – говори колико има тактових делова, док доњи број - именилац – говори, на колико је једнаких делова подељен такт. Он именује, тј. одређује јединицу бројања. На пример:

Двочетвртински такт бележимо овако: 2/4. Бројилац каже: такт је дводелан, а именилац: четвртина је јединица бројања.

Трочетвртински такт бележимо овако: 3/4. Бројилац каже: такт је троделан, а именилац: четвртина је јединица бројања.

Четириосмински такт бележимо овако: 4/8. Бројилац каже: такт је четвороделан, а именилац: осминина је јединица бројања.

Трополовински такт бележимо овако: 3/2. Бројилац каже: такт је троделан, а именилац: половина је јединица бројања.

Поред ових врста тактова постоје и разне друге врсте: 3/4 , 5/8, 7/8 итд.

Размотрићемо елементе ритма, темпа и такта и на мало повезанији начин.

Ритам – представља узастопно понављање два или више различитих звукова, контрастних по јачини или трајању. Ритам је један од основних елемената музике, који може да постоји самостално, без мелодије и хармоније. Претпоставља се да је настао још у првобитној заједници: ударци рукама, ногама, пљескање, а и разним врстама удараљки.

У музици скоро свих народа старог века, ритам је имао истакнуту улогу, што се види и на ликовним споменицима Асираца, Египћана, Грка, Римљана и других народа. Сви они приказују играче и неке ритмичке инструменте: удараљке, бубњеве, чинеле итд. Народна музика и музика трубадура је такође заснована на чврстим ритмичким обрасцима. Музика романтичара, а нарочито тзв. националне школе у XIX веку, обогаћује европску музику ритмичким особеностима, преузетим из фолклора својих народа: Шопенове мазурке, Штраусови валцери и полке, композиције Сметане, Дворжака, Листа, Брамса и „руске петорке“ коју су чинили Балакирјев, Мусоргски, Бородин, Римски-Ќорсаков, Цезар Антонович Кјуи.

У тамбурашком оркестру, за ритам су задужени бас и контра који наизменично или заједно изводе тонове или акорде.

Ритам зависи од темпа и трајања такта, тј. метрике: 2/4, 3/4, 4/4, 7/8, 9/8 итд., а најчешће се користи тзв. «ес-там» - ритам у двочетвртинском такту, где наглашене делове такта изводи бас, а ненаглашене контра.

Темпо – представља брзину извођења музичког дела, с обзиром на трајање основне метричке јединице (четвртине, осмине или половине). Темпо се означава метрономском брзином (М.М.= 40 до 200) или италијанским терминима који стоје на почетку линијског система, изнад нотног кључа и ознаке за врсту такта (меру):

а) Ознаке за лагани темпо: largo, lento, adagio...

б) Ознаке за умерени темпо: andante, moderato, allegretto...

ц) Ознаке за брзи темпо: allegro, vivo, presto...

Мера (такт) – је јединица за мерење музичког ритма; одређује број и врсту јединица трајања звука или пауза, а означава се разломком који се пише иза нотног кључа. Тако, на пример, у ознаци 3/4, бројилац показује да такт садржи 3 добе, а трајање сваке добе је једна четвртина, која је означена у имениоцу разломка. Мере могу бити парне (2/4, 4/4, 6/8, 2/2) или непарне (3/4, 5/8, 7/16, 9/8), а често у истој композицији може бити више различитих мера.

Композиције су издељене на најмање делове исте мере, који се зову тактови, а ограђени су тактним цртама, тако да најчешће кажемо да је композиција у трочетвртинском, петосминском, двополовинском или неком другом такту.

У зависности од регије, врсте и карактера народних игара – плесова, можемо срести музичке облике са сталним ритмом, кроз целу композицију или сложене ритмичке структуре, са више врста тактова.

У народним играма – плесовима најчешће срећемо ритмичке структуре: 2/4, 3/4, 4/4, 7/8, 9/8.

СТИЛ ИГРЕ – ПЛЕСА

О стилу игре – плеса и играња – плесања, рекли смо неколико речи у делу о мотивима игара – плесова. Сада ћемо се детаљније позабавити овим битним елементом.

Почећемо дефиницијом шта је то стил.

Стил (лат. stilus — направа за писање) је начин изражавања, који карактерише све особине по којима се разликује од осталих. У уметности означава целокупну карактеристику једног уметника, уметничке школе, правца или периода.

Стил може да карактерише уметност одређеног доба (готски, барокни стил или правац), одређене средине (рустикални стил), уметника (његов рукопис) или неког другог човека (каже се, да то није у његовом стилу...). Стручњак по стилу може да препозна, из ког доба, које средине и од ког аутора потиче неко уметничко дело.

У ширем смислу речи, стил може да значи врсту изведбе, на пример у плесу, игри, спорту („слободни стил“) и слично.

Стил народних игара – плесова је начин извођења игре – плеса, који карактерише особине по којима се разликује од осталих.

Под стилом извођења народних игара – плесова, препознајемо следеће стилске карактеристике:

Регионалне стилске карактеристике игре - плеса: јединствени стил извођења народних игара за неко одређено подручје или регију: шумадијски, ђетвански, тракијски, итд.

Локалне стилске карактеристике игре – плеса: јединствени стил извођења игара – плесова унутар неке регије или краја, али везан за поједине локације: места, села унутар ње. На пример унутар централне Србије као регије, постоје локалне стилске карактеристике игара – плесова: Левча, Груже или околине Београда, итд.

Етничке стилске карактеристике игре – плеса: јединствени стил извођења игара у некој области или регији, али унутар неке етничке заједнице, народа; на пример: влашке игре Црноречја, српске игре Црноречја. Иако је реч о истој регији, постоје стилске играчко – плесне разлике.

Типске стилске карактеристике игре – плеса: стил игре – плеса у некој регији, етничкој групи или локалитету, који је јединствен за одређени тип, врсту игре – плеса. На пример: стил игре “Шетња“ регије централне Србије и локалитета Груже је другачији од стила игре „Коло у три“ из исте регије и локалитета.

Шта сматрамо под стилом неке народне игре – плеса?

Начин извођења неке игре – плеса: тромо, трепераво, оштро, благо, динамично, смирено, мекано, тврдо, трескаво, уједначено, исцепкано итд...

Стил, као најважнија одлика игре - плеса, ако се не изведе доследно може у потпуности да измени ту игру. Зато је стил поред свих осталих елемената игре – плесa, дефинишући елемент, који игри даје личност.

Можемо рећи да је ритам – срце, мелодија – душа, а стил - личност неке народне игре – плеса.

О стилским карактеристикама одређених етнокореолошких области и типова игара – плесова, детаљније ће бити речи у поглављима о етнокореолошким целинама.